torsdag 2 oktober 2008

Kvinnor ska också få bajsa på borden

Ända sedan Sarah Palin utnämndes till John McCains VP-kandidat har jag funderat över mediacirkusen som uppstått och det faktum att jag, trots diametralt motsatt politisk åskådning, ändå finner ett behov i att försvara henne. Inte hennes (fruktansvärda) åsikter utan hennes rätt att ta plats.


Som min vän uttryckte det så elegant när han jämförde Palin med en kvinna som kommer in i ett rum fyllt med män och sätter sig och bajsar på bordet. ”Är det en sådan kvinna du vill få in bland de styrande?”, frågade han mig. Och ja, det vill jag tamejfan.

För det är just det, att man vill inte ha ”en sådan kvinna”. Newsflash people: vi kan inte fortsätta vänta på att den perfekta kvinnan ska dyka upp - hon finns inte. T o m Hillary, som till typ 97% har samma åsikter som Obama, hela medievärldens älskling, visade sig vara fel. Det är ledsamt, men vi har faktiskt inte kommit så långt att kön är orelevant hur mycket vi än skulle vilja det. Jag menar att vi måste få in fler kvinnor med alla möjliga åsikter på ledande poster i samhället, precis som det känns helt naturligt att män med alla möjliga åsikter finns där nu. För att använda samma underbara metafor: Män har kunnat utföra behov på bord sen urminnes tider (Bush har t ex haft hela Vita huset som sin privata toalett), kvinnor hindras fortfarande från ens MÖJLIGHETEN att kunna göra det.

Och ja, jag önskar också att det hade varit en kvinna som åtminstone var för fri abort och insåg allvaret i klimatfrågan- Jag skulle aldrig i livet rösta på henne. Men faktum kvarstår: hon är VP-kandidat och hon är kvinna. I det större sammanhanget, bortom sakfrågorna, betyder det något. Jag är övertygad om att det spelar roll att kvinnor, oavsett åsikter, syns och verkar i offentligheten. På lång sikt handlar det om att andra kvinnor, likväl som män, världen över ser dem och undermedvetet tar in att människor av kvinnligt kön, till skillnad från idag, inte längre är ett ständigt specialfall.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: