söndag 19 oktober 2008

Sexualitet och intelligens

Mitt föregående hyllningsinlägg till Tina Fey lämnade mig med ett väckt intresse för ordet vulgär. Det slog mig att det är ett ord som väldigt, väldigt sällan, för att inte säga aldrig, används om män, utan endast om kvinnor (av kvinnor och män) och oftast deras sätt att klä sig. Män kan vara mycket, men jag har under mitt 23-åriga liv aldrig hört någon säga att en man är vulgär.

Det är ett faktum att det finns en outtalad gräns för hur många kvadratcentimeter hud en kvinna kan visa tills hon förvandlas till billig och vulgär. Hur mycket hud man visar anses fortfarande vara relaterat till hur mycket man vill ligga (naturligtvis utan att det för den sakens skull behöver vara sant) och vill man ligga, ja då är man osmaklig. Att vara osmaklig är i förlängningen förknippat med att vara korkad och voilá: bimbon är serverad.

Tillämpat blir det för dagens kvinnor en ständig balansgång mellan Det Frigidt Tillknäppta och Det Slampigt Lösaktiga. Någonstans där mittemellan finns Det Härligt Frigjorda – det vi vill uppnå, det omvärlden säger åt oss att vara. I frågan ”är det här för mycket?” ligger inte bara en undran över huruvida ens uppenbarelse är estetiskt tilltalande utan även en medvetenhet om att för mycket kajal eller för kort kjol gör att man uppfattas som trashig, korkad och outbildad.

Ännu år 2008 hajar vi till om en sexig tjej visar prov på analytisk förmåga eller om en smart tjej visar sig kunna vara sexig. Det verkar dock vara lättare att anses som smart först och sexig sedan än tvärtom. Tina Fey behöver i princip bara ställa upp på bilder som den här för att få folk att reagera. För Dolly Parton tog det årtionden att bli respekterad som artist och affärskvinna.

Dolly visar var skåpet ska stå

Vi kommer förmodligen aldrig sluta döma andra människor för hur de ser ut. Men det är dags att sluta koppla ihop kvinnors intelligens med deras sexualitet.

7 kommentarer:

Anders Utbult sa...

Alltså jag kan inte räkna hur många gånger du kallat mig vulgär... Det var alltså bara ett jämställdhetsprojekt?

Klara sa...

jaja, ok.. men det finns en ganska viktig skillnad. jag drar inte slutsatser om din intelligens grundade på om du har skjortan uppknäppt mer än två knappar, utan de obsceniteter som kommer ut ur din mun 24/7.

Markus Berensson sa...

Liksom Anders reagerade jag på din första paragraf om att ordet "vulgär" inte passar in på män utan är ett begrepp förbehållet Kvinnan. Men ni verkar också ha kommit fram till det att det var en något snäv begränsning och att vulgär i manlig mening har att göra med ens sociala uppträdande och språkbruk, och inte med utseende.

Jag tycker dock att det även är en betydelse som passar in på många kvinnor, bara det att den i ert fall paras med dess utseendemässiga betydelse.

Däremot tror jag nog att omvärlden drar slutsatser om en mans intelligensnivå beroende på vulgaritetsgrad om det är det enda man sett av personen i fråga (lyckligtvis känner du till mer om Anders än hans örebromässiga humor). Precis på samma sätt som omvärlden anagligen inte tycker att en lättklädd kvinna är särskilt vulgär efter ett tag om man känner henne och hon inte är vulgär till sättet, alltså i hennes sociala uppträdande och språkbruk.

Vilket innebär att kärnan i begreppet vulgär fortfarande handlar om uppträdande och språkbruk (för båda könen) - och inte om klädsel (för det ena könet).

Klara sa...

Jag förstår inte hur du menar. Är det inte fortfarande en skillnad om kvinnor blir bedömda som vulgära (och i förlängningen ointelligenta) endast baserat på om de satt på sig något "sexigt" och innan de har yttrat ett ord medans män bedöms efter handling, dvs hur de uttrycker sig? Låter inte som samma sak i mina öron.

Ja, kärnan i begreppet vulgär kan appliceras på båda könen. självklart. Men det finns också en utseendemässig betydelse och den är reserverad för kvinnor. Bort med den!

Maja sa...

Fan.

Hur många gånger har inte jag fått utstå kommentarer om mina såkallad behag.

Jag jobbar inom restaurangbranchen och dagligen uttrycker män sitt nöje över att ha en sån "fin" servitris inte allt för sällan och några drinkar senare har kommentarerna övergått till mina bröst.

När jag bär tunga backar etc får jag kommentarer som "fan jobbar det inga killar här". Eller från mina manliga kollegor "lilla gumman sätt ner den där, jag tar den" , - eh ursäkta jag väger säkert lika mkt som dig and your bisceps aint got nothing on mine!

Har om dagen fick jag på omvägar höra att chefen var så nöjd med mig och att det verkligen behövdes en citat:- "söt liten tjej" i restaurangen.

Vad ska jag säga? Är jag serviceminded och duktig eller är jag trevlig att titta på?

fan, jag blir ledsen.

pelleH sa...

Erkann nu att ni dommer en biffig man efter utseende nar det galler hans intelligens.

Har inte ocksa kvinnor sexuella preferenser och dommer efter utseende?

Klara sa...

förstår inte riktigt vad du menar. jag har inte sagt någonting om sexuella preferenser. Gillar man avklätt så är väl det helt ok, men jag menar att vi generellt sett måste sluta sätta likhetstecken mellan sexig och ointelligent (såvida man nu inte specifikt tänder på dumhet, men det är ju en helt annan sak).

Och visst dömer vi även män efter utseende. jag tror dock att just i det här fallet är man snabbare att dra förhastade slutsatser om kvinnors intelligens, kanske för att utseende överlag länge har betraktats som ytligt och ointelligent och något kvinnligt.