måndag 10 november 2008

Bara Bröst - fortfarande en het potatis

Jag blev uppriktigt förvånad över den hätska debatt som uppstod på unt.se efter mina bloggsystrars aktion.

Signaturen Olof skriver: ”En del pojkar/män får stånd av nakna kvinnobröst. Aldrig att jag tar med mina småflickor till ett ställe där gubbarna springer med pitten i vädret.” Signaturen Ulla skriver: ”Att få följa bröstutvecklingen på tonårsflickor, det blir pedofilernas önskedröm!”

Är det verkligen så att den där minimala tygbiten, som i nuläget krävs för att man ska kunna få bada så länge man vill, döljer brösten så pass bra att ingen blir upphetsad? Jag slår vad om att killar och män blir upphetsade på badhus varje dag, trots att bikiniöverdelen sitter där den ska. Det måste finnas en jäkla massa homosexuella män som tänder på nakna bringor, ska vi porta dem från badhuset? Och pedofiler? Är inte de ute efter barn som ser ut som barn? Bröst borde de ju avsky! Vi kanske helt enkelt ska förbjuda barn på badhusen? Alternativt klä in dem i heltäckande dräkter?

En jämförelse av den här aktionen med debatten kring Halal-TV har också framförts. Kommentaren handlade om att man måste inrätta sig efter ”det svenska samhällets normala regler” och att man genom att hälsa annorlunda/bada utan bikiniöverdel krävde ”att folk ska acceptera att de gamla reglerna om hyfs och hänsyn ska bort”.

Vad är hyfs och hänsyn? Om man hälsar artigt, fast inte på det sättet den andra parten har förväntat sig, är man ohyfsad då? Förtjänar man att ”bo i en jordhåla”? Det tycker inte jag. Du blir inte kränkt om någon hälsar på dig på ett annorlunda sätt. Man kan inte tvinga någon att hälsa som man själv vill. Visst, man kan debattera ursprunget till denna sed, men att hyfs och hänsyn inte visats tycker jag är ren lögn.

Likadant med badande utan överdel i badhus. Det handlar inte om att springa och ”flasha” brösten, eller att trycka upp dem i någons ansikte. Det handlar inte heller om att tvinga alla kvinnor att släppa tuttarna fria. Det handlar om kvinnors rätt att slippa den påtvingade rollen som automatiskt sexobjekt. Det handlar om att slippa TVÅNGET att skyla dina bröst för någon annans skull. Är det ohyfsat? Knappast.

Det verkar som om ledordet i den här debatten är hänsyn. Hänsyn till oskyldiga barn, hänsyn till kåta män (och lesbiska kvinnor?), hänsyn till andra religioner (vars utövare inte skulle våga komma till badhuset p g a dess ”oanständighet”). En aktion som denna tar upp frågan om hänsyn till de badande kvinnorna. Varför ska inte de kvinnor som tycker att bikinitoppar är obekväma kunna bada på lika villkor som män?

Vi förstår nog alla att den bröstinvasion som målas upp i kommentarerna inte kommer att ske, i alla fall inte på kort sikt. De flesta kvinnor är helt enkelt idag inte bekväma med att gå med bara bröst på badhusen (märkligt nog en rätt kraftig tillbakagång, enligt de som var med på 70-och 80-talen). Jag är en av dem. Men när jag läser kommentarerna om mina vänners aktion är det enda som grämer mig att jag inte övervann den känslan och följde med.

Heja Anna, Camilla, Hanna, Lina och Maria!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,


2 kommentarer:

Markus Berensson sa...

Haha! Grymt jobbat allihopa. Världens medborgarrättskämpar =)

Detta måste jag höra mer om när jag kommer tillbaka.

Catharina sa...

"...det enda som grämer mig är att jag inte övervann den känslan och följde med."
Ja Klara, jag håller verkligen med dig! Har funderat en hel del på det här med mycket snack och lite verkstad (från min sida alltså).
Nästa gång!!