onsdag 5 november 2008

Yes, you can!

Käre Barack Obama. Grattis till världens mäktigaste ämbete.

Jag erkänner - jag höll på Hillary, det gjorde jag. Det var inte för att jag inte uppskattade och förstod ditt budskap om förändring. Det var inte för att jag höll med henne mer i sakfrågorna (
ni var ju ändå överens större delen av tiden). Det var för att hon i egenskap av kvinna bar på en symbolik vars kraft jag inte kunde bortse ifrån och som jag trodde, och fortfarande tror, behövs.

Nu är du president. Du är själv en
symbol för den amerikanska medborgarrättsrörelsens triumf, vilket är underbart. Jag tror därför att du förstår att symboler behövs. Jag hoppas också att du vet att det bara har funnits 35 kvinnor i senaten sedan 1789.

Jag uppmanar dig härmed: Utse för guds skull kvinnor till ledande politiska ämbeten. Kommer de inte springande på en gång? LETA efter kvinnor till ledande poster. UPPMUNTRA kvinnor att ta ledande poster. Det är inte omöjligt, jag tror att du kan göra det, nej jag VET att du kan göra det. Du säger det bäst själv:

Yes, you can!

3 kommentarer:

Petter sa...

På förhandsrapporterna ser det tydligen inte så ljust ut, förutom Hillary förstås. Men vi får väl följa ett annat av Obamas ledord tills vidare: HOPE!

Markus Berensson sa...

Snyggt inlägg Klanno!

Markus Berensson sa...

Även om Obama knappast kan göra något åt det faktum att endast 35 kvinnor suttit i senaten genom åren.