söndag 21 december 2008

Julklappstipsen lämnar genusstacken liten och kall


I jultider dyker det alltid upp reklamer som riktar sig ”Till honom” och ”Till henne”. Vanligtvis spelar man på gamla klyschor som att tjejer vill ha rosa, luddiga mobiler (tänk reklamen från The Phone House), medan killar vill ha svarta, aningen mer komplicerade teknikprylar. Dagens DN Söndag drar också dem sitt strå till respektive stack av könsuppdelade julklappstips – killstacken och tjejstacken. Stackarna.

Pris för årets konstigaste och (om jag tillåts rangordna) mest obefogade uppdelning av julklappstips går dock till tidningskungen.se. I deras tv-reklam uppmanas vi att köpa Cosmopolitan (eller var det Elle?) till våra kvinnliga vänner, flickvänner och familjemedlemmar. Så, nu undrar ni säkert vad motsvarigheten för killar är. Kan det vara King? Nej. DV Man? Nepp. Café? Näe.

Allt Om Historia? Ja, självklart! Det vore ju dumt att tro något annat. Klart att vi tjejer intresserar oss för kläder och mode mycket mer än killar. Jag menar, det är ju inte så att det öppna intresset för mode bland killar har fått en boom på sistone, i och med alla bloggar och modetidningar. Så varför spela på det? Det vore ju VERKLIGEN korkat. Tur att Tidningskungen istället spelar på sitt manliga namn och uppmanar andra manliga typer att läsa om andra kungar som (på riktigt) funnits genom åren.

Summa summarum: ännu en jul, ännu ett år fyllt av blåsta julklappstips. Stackars lilla genusstacken, hen har det inte lätt i juletid.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: