torsdag 18 december 2008

"Lego är en killsak som vissa tjejer tycker om"

Ok, det är kanske inte förvånande det som sägs men men jag blir ändå trött och ledsen när jag i DN:s På Stan idag läser fyra femåringars resonemang angående julklappar. Tova har sytt en docka till Lukas (vilket hon avslöjar i intervjun när Linus står bredvid) varpå Lukas säger " Men jag haaar inte dockor! Jag är ju en pojke, Tova". (Tova ursäktar sitt misstag med att det ju är en "spökdocka"). DN ställer då den idiotiska frågan "Varför tycker killar och tjejer att olika saker är roliga?". Som att detta är ett självklart faktum, som att alla killar alltid tycker så och alla tjejer alltid tycker så och att detta inte ens är något som kan ifrågasättas. Som man frågar får man svar, Lova säger helt enkelt att det är för att tjejer tycker om tjejsaker och killar om killsaker. (Hon lägger dock in en brasklapp att lego är ett undantag som "vissa" tjejer tycker om). Julen är en perfekt högtid att genom klapparna förstärka könsroller. Mamma får ett förkläde, pappa nån cool teknisk pryl, lillebror får lego o lillasyster docka. Jag hoppas att fler föräldrar vågar tänka mer "outside the box" än DN, annars ser framtiden mycket mycket dyster ut för ett mer könsneutralt samhälle...

1 kommentar:

Anders Utbult sa...

http://images.istheshit.net/adlexqnp.jpg