torsdag 12 februari 2009

"höhö, visa pattarna"

Det finns få saker som stör mig lika mycket som acceptansen och utbredningen av den vardagliga grabbigheten. Att den överlag ses som harmlös och underhållande. Att man inte kan reagera mot den, vare sig som tjej eller kille, utan att vara en överkänslig surkärring. Att det är grabbigheten som styr de sociala spelreglerna. FORTFARANDE. Trots den utbredda ”medvetenhet” som vi alla bekänner oss till.

För visst är det bekvämt att vara feminist i teorin men slippa tänka på det i praktiken? Visst är det skönt att avfärda all kritik mot ens person med brist på självdistans och humor? Visst är det så.

Ja, man får skämta. Absolut.

Men när skämten blir till jargong och mer regel än undantag hjälper det inte att man säger att man egentligen tycker något annat. Då är det dags att börja fundera på om man hjälper humorscenen framåt eller i själva verket är en del av ett gigantiskt hyckleri.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Erik Hellsborn sa...

Ja, usch vad hemskt det är med män som beter sig som män. Nästan lika illa som kvinnor som beter sig som kvinnor.

Klara sa...

ja du Erik, skillnaden mellan dig och mig är väl att jag inte tror att män är predestinerade till att dra sexistiska skämt i tid och otid.

Hanna sa...

Bra Klara! Jag är med spyfärdigt trött på den skojiga grabbigheten som tillåter vad som helst, för det är ju "på skoj". Det är som du säger just när det blir jargong och inte enstaka skämt som man bör stanna upp och fundera. Varför drar tjejer sällan den här typen av skämt liksom?

EKE sa...

Så har då Erik definierat en delmängd av vad som är manligt respektive kvinnligt.
Tragiskt!!

Thomp@ sa...

Jag förstår inte att man kan nedlåta sig till en kommentar i stil med "visa pattarna" om det inte är någon man känner väldigt väl och det är i ett sammanhang där det uppenbarligen är ett (alldeles för grovt)skämt.
Att som Erik påstå att detta är "män som beter sig som män" är kränkande mot mig, som tydligen är omanlig. Så omanlig att jag t o m kan se ett par bara bröst utan att behöva tokrunka (som enligt andra också är typiskt manligt).