måndag 23 februari 2009

Kändisvärldens blinda fläck

Tiotusentals personer i Storbritannien (var annars?) har utsett den hetaste frun eller flickvännen till en toppidrottare. Svenska Elin Woods är nr 1 (hon slog t o m Posh!) och Aftonbladet gratulerar Tiger till sitt oerhörda kap.

Vad är det här? 1953? Om vi nu i utseendefixeringens tid vill ägna oss åt att ranka sportstjärnors partners utseende, så kan vi väl åtminstone ha en undersökning där manliga respektive finns representerade?

I jämställdhetens namn började jag fundera över lämpliga kandidater. Det finns ju massa kvinnliga sportstjärnor, och åtminstone några av dem är ju straighta och kilar stadigt. Jag kunde dock inte komma på någon "sportman", dvs någon som främst är känd i egenskap av just detta.

Mr Annika Sörenstam

Rent spontant tänker jag mig att det är för att män först och främst alltid är individer och inte blir reducerade till att vara ett attribut till en annan person. Jag kan ju förstås ha fel (det har hänt en eller två gånger förut).

Någon som har en sportman på lager?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: