torsdag 7 maj 2009

Kära slidkrans,

förlåt för att jag alltid har trott att du har varit en mödomshinna. Någon gång på gymnasiet var det någon som kanske nämnde att du inte riktigt var en hinna, att du var lite töjbar, men vem tänkte mer på det? Jag blev faktiskt väldigt skärrad och förvånad då jag nyss läste att myten om blod vid första samlaget härstammar från då unga flickor blev bortgifta till vuxna män. Att det var bristen på lust att ha sex som gjorde att de blödde. Varför har jag inte vetat detta tidigare?! Plötsligt blir "bedriften" att spräcka någons mödomshinna ännu mer vidrig än vad den var för någon timme sedan. Maria Schottenius skriver lite om ordens styrka, och hur detta fenomen är är ett typiskt exempel på (påhittad) manlig makt över det som är kvinnans. Första träffen om man googlar mödom är susning.nu som skriver att "under samlag kan mödomshinnan brista". Ganska skrämmande.

8 kommentarer:

margareta sa...

Hur fan kan hela svenska läkarkåren och generationer av kvinnliga gynekologer hållit käften om det

jonas sa...

lyssna på P3 dokumentär om myten om mödomshinnan. där får man bättre uppfattning

Petter sa...

Håller med Margareta, hur fan kan detta inte ha uppdagats 4-rilla förrän nu? Och Susning är ju annars ytterst sällan en trovärdig källa, främst eftersom vem som helst kan gå in och ändra i artiklar samtidigt som sidan inte tycks ha några alltför flitiga moderatorer. Efter ett skolarbete om ANC som jag och Noler gjorde i typ tvåan, då vi redigerade artikeln om ANC och skrev "BAJS" längst uppe (mest för att testa det här DIY-upplägget som vi tyckte var häpnadsväckande at the time), så förblev den lilla obsceniteten kvar där till för bara några månader sedan. Illa, Susning, riktigt illa!

Lina sa...

Haha, gött. Power to the people!

Alexander Lisinski sa...

Jag har otroligt svårt att tänka mig att P3 eller någon krönikör besitter bättre anatomisk kunskap än en hel världs läkarkår, manlig som kvinnlig. Skärp er! Som läkarkandidat tycker jag det är vidrigt att en seriös tidning som Metro kan publicera ledare om att "mödomshinnan" finns inte, hur kan någon utan medicinsk kunskap komma på att en kroppsdel inte finns? För mig är det som att hävda att människan bara har en arm eller tre ögon.

Visst spelar mödomshinnan en stor roll i det patriarkala förtrycket av unga kvinnor, men för fan, håll vad ni skriver korrekt! Mödomshinnan är ingen "myt", tycka vad man vill om den men hos de flesta unga kvinnor finns den i någon utsträckning.

jonasj sa...

och i dokumentären i P3 så är det läkare med. ta o lyssna och där efter uttryck dig.
nej det finns ingen. men du får tro vad du vill.
det som finns är att alla tjejer ser olika ut därnere och att de kan va trångt och tjejen inte blir våt m.m vid samlag men ingen mödomshinna...
RFSU har inte hela världens läkarkår bakom sig..

Alexander Lisinski sa...

Ja, efter att ha lyssnat på programmet kan jag inte riktigt förstå hur läkarna stödjer programmet till fullo. Visst är namnet "mödomshinna" felaktigt, men den är onekligen en del av de flesta kvinnors kroppar, även om dess betydelse är liten eller ingen för de flesta kvinnor.

Jag förstår ju uppståndelsen då många kvinnor lidit mycket på grund av detta, men håll i alla fall diskussionen korrekt. Ja, mödomshinnan finns, men den har inget med mödom eller hinnor att göra. Namnet är helt fel men kroppsdelen finns.

Lina sa...

Alexander: jag förstår inte om det är mitt inlägg du kritiserar då du skriver att jag ska hålla diskussionen korrekt? Det jag gör i mitt inlägg är ju just att belysa att det inte finns någon hinna (snarare en "krans"), samt att kritisera själva uttrycket "mödomshinna".