fredag 8 maj 2009

Män rekryterar män som rekryterar män...

Läste en några dagar gammal SvD och hittade för ovanlighetens skull en väldigt bra artikel om hur underrepresenterade kvinnor är i börsbolagens styrelser. Äntligen någon som på allvar ger denna fråga det utrymme som behövs! Förstasidan på Näringslivsbilagan är täckt av en stor 1:a, vilket, i förhållande till 2008, är nettoförändringen i antalet kvinnor som sitter på styrelseposter i de svenska börsbolagen. Jämfört med antalet bolag som var noterade på börsen förra året är det en ökning på 0,3 %... Ett gott tecken på att marknaden kommer att reglera sig själv? Knappast.

Dessutom intervjuar man inga intetsägande politiker i artikeln, utan människor som verkligen har erfarenhet av hur det är att sitta i styrelser. Birgitta Johansson-Hedberg (som tidigare var vd för Swedbank och nu är styrelseledamot i Fortum och Finansinspektionen) säger bland annat detta angående den skeva könsfördelningen:

"När jag var 30 var jag övertygad om att det här skulle lösa sig av sig själv. Nu är jag 62 år och tvingas tyvärr konstatera att i stort sett inget har hänt. Jag tror kvotering är det enda sättet att ta tillvara kvinnors kompetens och erfarenhet fullt ut."

Läs den och tyck till!

2 kommentarer:

Mounir Karadja sa...

Jag Johansson-Hedbergs kommentar. Den belyser problematiken med ideologi/teorier. De är bra att ha, men de behöver verkligen inte alltid stämma. Då är lika bra att överge dem. Kan inte ni skriva om att CUF vill legalisera prositution förresten? Min teoretiska sida säger att det är bra, för då kommer trafficking att minska. Men verkligheten kan tala emot det.

Mounir Karadja sa...

Jag "gillar" Johansson-Hedbergs kommentar...