tisdag 30 juni 2009

Kvinnor äter inte p-piller för sin egen skull

De flesta kvinnor har väl någon gång varit med om konsultationen kring "lämpliga" preventivmedel hos barnmorskan. För er som inte har en blekaste aning om hur det fungerar, låt mig berätta. Man beställer tid för rådgivning, vilket går ganska snabbt och smidigt. Man kommer till mottagningen för rådgivning, vilket också går ganska snabbt och smidigt. Man har fått sig ett "lämpligt" preventivmedel (läs: p-piller), snabbt och smidigt.

...vänta här nu. Är det så här det ska fungera? Efter nästan sex år med p-piller i min kropp vet jag att svaret är nej. 

Johanna Koljonen skriver i senaste numret av Fokus om hur hon först i trettioårsåldern började ifrågasätta om p-piller verkligen var rätt preventivmedel för henne: "Jag har valt samma p-piller fyra gånger, eftersom jag »aldrig haft några problem«. Nu inser jag att jag vid varje tillfälle gått upp långsamt men kraftigt i vikt och blivit riktigt, riktigt galen i hela pallet."

Jag själv råkade efter sex år glömma bort att ta pillren i några dagar. Detta gjorde att jag var tvungen att sluta äta dem i en månad innan jag kunde börja ta dem igen. Men har jag fortsatt sedan dess? Aldrig i livet. Vad var det som hände? Jag började LEVA. Jag var en NORMAL MÄNNISKA. ÄNTLIGEN. Jag ba: p-piller - where have you not been all my life? 

I knappt ett halvår har jag nu varit utan dem. Och det har sannerligen varit ett bitterljuvt halvår. Ömsom överlycklig för att jag har känslor som en vanlig människa, ömsom deprimerad över att delvis ha gått miste om sex år av mitt unga liv. 

Johanna Koljonen slår huvudet på spiken när hon förklarar det idiotiska i att vi kvinnor själva ska komma på om vi känner några biverkningar av pillren. För det är så det fungerar i praktiken. Väldigt många börjar med p-piller i tonåren, och har inte särskilt mycket (egentligen: ingenting) att jämföra med då barnmorskan frågar om p-pillren fungerar bra. 

Hur ska vi ens kunna känna till eventuella biverkningar när vi från första början får otillräcklig (egentligen: ingen) information om vad som kan tänkas hända med kroppen då vi stoppar i oss dessa hormoner? Allt kan hända, men ingen (av barnmorskorna) säger något. Kraftiga humörsvängningar och obefintlig sexlust - är det några slags tabuämnen som kvinnor nödvändigtvis inte bör varnas för? Jag börjar uppriktigt fundera över hur mycket av fördomarna mot det kvinnliga könet som vi kan skylla på p-pillret. 

om män åt p-piller?
När jag var 17 år och gick till ungdomsmottagningen för preventivmedelsrådgivning, så var det egentligen ingen rådgivning. Jag blev starkt rekommenderad att börja med p-piller, utan någon vidare diskussion kring saken, utan någon som helst information om hormonella biverkningar. Detta trots att det finns en uppsjö av olika preventivmedel som fungerar på olika sätt: p-stav, p-spruta, p-ring, minipiller, kondom, hormonspiral, kopparspiral, p-dator, p-plåster... När jag i vintras gick till gynekologen för att för första gången byta preventivmedel uppgav jag ett krav: jag ville att risken för minskad sexlust skulle vara så liten som möjligt. Svaret jag fick var mycket tydligt: jag hade två val, och inget av dem var att äta p-piller.

Problemet med de biverkningar som så många kvinnor ofta omedvetet lider av är alltså inte okunskap hos barnmorskorna. Problemet är att INGEN SÄGER NÅGOT. Jag är helt övertygad om att detta hade fått så otroligt mycket mer uppmärksamhet om både män och kvinnor stod inför samma dilemma.

8 kommentarer:

anonym sa...

Du är välkommen att jämföra med hur undersökningar kring insättning av centralstimulantia (en behandling som nästan bara används på män) eller på insättning av anti-depressiva.

Det fungerar på samma sätt som det du beskriver. Att du har dåliga erfarenheter kan du inte generalisera på det sätt du har gjort.

meta sa...

Isch, jag känner igen det där. Fast jag fick pillren på grund av kraftig och oregelbunden mens, visst, det hjälpte, men vilken zombie jag varit alldeles för länge!

Vilka är de två alternativen? Sterilisering eller kopparspiral? :/

Lina sa...

Anonym: Jag förstår inte din poäng. Vad är det jag generaliserar om som du vänder dig mot?

Meta: kopparspiral och minipiller...och antagningsvis sterilisering :) Det sjuka är att jag i och med de här två alternativen inte heller fick någon övrig information om biverkningar (förutom vad som kan hända med menstruationen). Kanske kommer det något obehagligt som ett brev på posten snart. Vem vet? (Barnmorskorna!)

Peter sa...

Mycket intressant, måste jag säga. Och jag har hört ett antal liknande historier. Jag tror nog att när vi tittar tillbaka på den här tiden om sådär 50 år kommer vi inte tycka att vi var kloka som tryckte i alla kvinnor en massa hormoner i tron om att det bara påverkade möjligheten att få barn. (Jag tycker att det är ganska naivt att tro att hormonpiller inte skulle få andra effekter...) Men vetenskapen är som alltid bäst på att se sina misstag långt i backspegeln.

lalouve sa...

Pessar funkar alldeles utmärkt men rekommenderas aldrig längre. Numera måste också spermiedödande skrivas ut av läkare - inte av barnmorska ens...

Petter sa...

Tänker osökt på den klockrena Annuale-sketchen från förra året då Tina Fey var gästvärd på SNL. Om man bor i USA (eller kan kringgå det där regionslåset på något sätt) kan man se den här: http://www.tressugar.com/1073031. Annars är hela avsnittet där sketchen är med bra. Man skulle kunna tänka sig att man skulle kunna se det om man sökte på något i stil med "Saturday.Night.Live.S33E05.Tina.Fey" på vissa sidor.

*host host* isohunt.com *host host*

Lina sa...

Haha, jag älskar det där avsnittet. FACE TIME!!!!

Siphra sa...

Det finns flera hormonfria, vetenskapligt grundade och godkända preventivmetoder utan biverkningar, även om din barnmorska inte berättar det.
Först och främst det nya( har funnits i andra länder i tio år) moderna silikonpessaret FemCap, som är ett cervixpessar, används två dygn i taget. Sen ta ut , tvätta sätt in igen. Behöver inte prövas ut, beställ på nätet. Det används med Contragel grön, ett pessargel som är baserat på mjölksyra som är bra för slidan, men dåligt för spermierna. Har funnits i 35 år. Kan användas även till silikonpessaret Milex, ett vaginalpessar.
Sen finns Naturlig Familjeplanering/Billingsmetoden där du inte behöver ha regelbundna cykler. Kan kombineras med FemCap. Sen finns Femidom och förstås kondom. Och LAM när man ammar. Men det krävs att man tar reda på allt detta själv. I princip inga infosidor på nätet om p-medel har denna information. Kanske för att de är gjorda av läkemedelsbolag och övriga bara kopierar dem?