fredag 24 juli 2009

Busiga flickor och söta pojkar?

Människor runt om kring mig börjar få barn. Jag försöker att inte ställa alltför många frågor. Jag vill inte verka dömande och jag vet att mina åsikter lätt kan skina igenom och ställa till...problem. Men jag ställer frågor ändå, för jag är obotligt intresserad av hur (o)medvetna människor är när det kommer till genustänk. Vill ni veta vilket kön barnet kommer att ha? Hur kommer ni att dela på föräldraledigheten? Fast jag ställer dem på ett lite snällare sätt: vet ni om det kommer bli en pojke eller flicka? Kommer du att vara ledig mycket nu?

När jämställdhetsfrågor blir personliga är det inte lika lätt att sätta ner foten och skita i vad alla andra tycker. Det är inte lätt och det är heller inte önskvärt... Jag ställer frågor för att jag är intresserad av den allmänna opinionen kring "rosa vs. blått" - inte för att ställa enskilda människor mot väggen. Jag vill inte döma. Men jag gör det ändå. Det är ändå här allting börjar - på bäbisstadiet. Här läggs grunden till resten av livet, till hur människor ser på dig som kvinna eller man.

Hur kommer det här att sluta tro? Någon som har en vild gissning?

Marie Tomicic pratade om detta i gårdagens UNT. Jag vet inte varför men artikeln kändes först ganska larvig, typ: tjejer kan faktiskt gilla Batman! Så himla självklar, kändes den. Men nej, det värsta är att den här typen av tankegång faktiskt inte är självklar för väldigt många i min omgivning. Små söta flickor hit och busiga pojkar dit, liksom. Det är här den stora mannen med makt och den sköra, omhändertagande kvinnan skapas. Kolla till exempel på Klaras inlägg om reklam: redan vid dagisålder är maktordningen ett faktum, med pojken som aktiv part och flickan som passiv.

Hur balanserar man jämställdhetskampen mot respekten för hur enskilda människor väljer att leva sina liv?

1 kommentar:

Mounir Karadja sa...

Jag funderar i alla fall på att sluta utmana nånting över huvud taget i andra människors levnadssätt eller åsikter, hittills tycker jag bara det har lett till tråkigheter!