tisdag 1 september 2009

The gurrl and the pr0n

Få saker är så omotiverat tabu som kvinnors sexualitet. Kvinnors onani. Kvinnors sexuella fantasier och preferenser. Kvinnors kön. Kvinnors lust.

Dagens porr är porr skapad för män och enbart män. Jag säger inte att män och kvinnor nödvändigtvis har olika sexuella preferenser, eller att alla män har lika diton. Majoriteten av den porr som finns på nätet i dag är så klart schablonartad och till för "mannen" inom citationstecken. Men fortfarande: kvinnorna är utelämnade (som åskådare, that is).

Jag har aldrig varit för att döma någons sexuella läggning så länge den inte skadar andra. Därför vill jag inte i första hand kritisera den typ av porr som finns i dag, utan snarare lägga tonvikten på den porr som inte finns i dag. Kritisera bristen på diversifiering. Varför det inte finns någon efterfrågan på alternativ porr. Hm, var det någon som sa nåt om tabun kring kvinnors sexualitet?

En kvinna som är kåt är förvisso socialt accepterad - det vill säga så länge hon är det på mannens villkor. Så länge hon gör honom kåt. Allt annat är osexigt, konstigt, vulgärt, avvikande. Porrfilmer avslutas med att mannen kommer. Då är han nöjd, och då bör hon vara nöjd. Jag motsätter mig inte att viss porr ser ut på det här sättet. Verkligen inte. Det jag motsätter mig är bristen på alternativ.

Kvinnors sexualitet måste uppmuntras. Och att basha porr överlag tror jag snarare ger motsatt verkan. Att tabubelägga sex och samtidigt uppmuntra sex - hur går det ihop? Vem bestämmer vad som är bra, vad som är dåligt? 

Jag tror att det generellt sett finns två sidor av oss som är emot den ensidiga porren - de som tror på en styrning av utbudet, och de som tror på en styrning av efterfrågan. Eftersom en styrning av utbudet i mångt och mycket (beroende på hur den är utformad) skulle innebära en moralisering över människors sexualitet, tror jag snarare på att en ny typ av efterfrågan måste uppmuntras och tillåtas plats. 

Att Dirty Diaries, som Klara skrev om för några dagar sedan, får så mycket bra uppmärksamhet tror jag är ett rätt effektivt sätt att påverka människors inställning till porr. Förhoppningsvis är det många (kvinnor och män) som kommer att se filmen, förhoppningsvis är den bra, och förhoppningsvis kommer folk att i och med detta börja efterfråga fler typer av alternativ porr. Utan att framstå som freaks.

En kul kommentar från DN-artikeln: Vanja Hermele, genusvetare, gillar att de som gör Dirty Diaries inte framställer kvinnors sexualitet som svår eller dold, utan att de "bara kör". Kör på ba!

Och förresten: Mia Engberg skriver rätt läsvärt om Dirty Diaries på Newsmill

3 kommentarer:

Jesse Ventura sa...

Tycker ditt inlägg var bra men har en fråga/undran. Vad menar du, rent generellt, skiljer det killar/tjejer tänder på? Eftersom porren skapad av män, för män, inte är anpassad till tjejer enligt dig.

Lina sa...

Tack! Jag skriver inte att män och kvinnor tänder på olika saker. Jag skriver att den porr som finns i dag är tänkt för män, och inte kvinnor. Det finns en skillnad.

Jesse Ventura sa...

Hmmm. Ok. Men vad menar du då att skillnaden är. Vilka inslag i porrfilmer är det du menar att inte tjejer gillar men som killar gör.