torsdag 17 september 2009

Hägglund borde bilda allians med Paolo Roberto


Är det bara jag som får obehagliga associationer till Paolo Robertos utspel i P3 Populär när jag läser Göran Hägglunds debattartikel i dagens DN? Enda skillnaden dem två emellan är väl att Hägglund väljer sina ord lite mer strategiskt och noggrant. Egentligen skulle han nog vilja utropa sig själv som extrem anti-feminist han också. Jag hoppas att Alliansen i framtiden kommer att klara sig utan Kd och ser istället framemot ett samarbete mellan nämnda parti och Roberto. Hm, varför inte slänga in lite Anna Anka också? För att liksom fullborda den idiotiska treenigheten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Markus Berensson sa...

Haha, treenigheten. 2010 års valbild: Anna Anka och Paulo Roberto med Göran Hägglund i mitten, iklädd rosa skjorta och ett friskt leende.

Om mina Photoshopkunskaper inte hade vittrat bort hade jag gjort den nu!

Lina sa...

Well... paint funkar ok?

Martin sa...

Men Hägglund har väl egentligen inte fel i sak? Jag misstänker att du Lina, liksom jag, hängt en hel del i de kretsar han refererar till och givetvis finns det ett otroligt stort förakt mot "Svensson" i dessa sällskap. Och att "våra" åsikter har typ NOLL stöd i den grupp jag själv kommer från, dvs arbetarklassen, är väl heller ingen direkt hemlighet?

Att vi sedan tycker att Hägglund, samt en supermajoritet av sveriges arbetarklass, borde tycka annorlunda i alla dessa frågor är ju en helt annan femma.

Lina sa...

Jag refererar till en kommentar från Markus Berensson (ovan) som jag tycker är ganska passande:
att slänga ur sig kritik mot intellektella eller allmänt avvikande personer på det sätt som Hägglund gör "urvattnar nivån på debatten samtidigt som det lämnar ett större utrymme för människor att känna sig nöjda med att aldrig behöva förändras, vare sig i tanke eller handling."

Det är klart att det måste finnas människor som ifrågasätter och agerar för förändring. Men att det finns ett hån och förakt mot "Svensson"? Det tycker jag verkligen är att gå för långt. Jag tror att de flesta har förståelse för att människor ("Svensson") lever efter vissa normer, även om man vill motverka dessa. Det är en sak att vilja förändra beteenden, och en helt annan att förakta folket.

Martin sa...

Lina:
Du menar alltså att den intellektuella/kulturella eliten inte hånar arbetarklassens smak och åsikter?

I så fall har vi vistats i totalt olika sfärer av den världen. I den jag var en del av, den som Hägglund också hänvisar till, i Lund var det iaf tveklöst så.