tisdag 6 oktober 2009

"Tjejerna hade rosa kläder och poserade konstigt"

Julklappsreklam är nästan alltid ofattbart stereotyp (läs t ex vad Lina skrev i ämnet här) och det är extra irriterande när den riktar sig till unga människor. Hur glad blir man då inte när man läser att ett gäng 12-åringar anmäler Toys 'R Us för könsdiskriminerande reklam - och vinner?

Och inte nog med att de i anmälan kallade reklamen för "otidsenlig och nedvärderande", de kom dessutom i god konstruktiv anda med egna förslag på hur företagets (uppenbarligen tidsenligt efterblivna) reklamavdelning skulle kunna förbättra sig.

Att de här kidsen reagerade med ilska på de stereotyper de varje dag tvångsmatas med och helt sonika anmälde det gör mig alldeles tokglad.

Watch out mossiga könsroller, 90-talisterna is coming to get you!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 kommentarer:

SolGuru sa...

Men, lilla gumman. Inte tror du väl på allvar att barnen själva kom på den här idén? Det handlar givetvis om lärare och/eller föräldrar som har gett dem idén (möjligen som ett skolprojekt), och sedan har tidningen valt att göra spektakel av det. Om inte Toys 'R Us ville ha lite publicitet, och nu lagom till jul lanserar sin genusmedvetna katalog.

Hela ert sätt att tänka är sammanbundet med den politiska och ekonomiska makten i det här landet, er radikalism är löjligt självbedrägeri.

Anonym sa...

Patetiskt att inte ens en leksaksdocka ska få ha rosa kläder på sig.Till er alla könsförvridna och stackars vilsna människor ...

http://www.youtube.com/watch?v=f_PSjQtc4Sw

Pelle

Klara sa...

Vet du vad, lilla SolGuru, det tror jag visst. På fullaste allvar. Det är klart att det har förekommit samtal med och att de fått hjälp av vuxna i deras närhet, men jag delar inte din konspiratoriska läggning och ser därför ingen anledning att tvivla på barnens fundamentala roll i den här storyn.

och om Toys 'R Us publicerar en genusmedveten katalog till jul så är det helt ok med mig.

Henrik sa...

Detta är sjuka barn, nja, men, detta kommer inte från barnen. Detta är föräldrarnas (troligen mammans) hysteriska och otäcka ideal. Otäcka så till vida att killar får inte vara killar och tjejer inte vara tjejer i deras värld. Så fånigt!Klart man inte tar feminister eller deras kamp på allvar. Lika lön för samma arbete är en sak, men detta är ju bara fånigt. Igen!

EKE sa...

SolGuru, Pelle och Henrik!
Självklart handlar det om påverkan från vuxenlivet! So what?
Det handlar naturligtvis inte om vad man får respektive inte får göra/klä sig/känna etc som tjej respektive kille.
Det handlar om att Toys´R Us påtvingar barn STEREOTYPER
(tvivlar på att ni sett katalogen) som begränsar ett fritt val.
Detta förstår varenda barn som LÄR sig att analysera och kritiskt granska.

amandasimonsson sa...

Att tjejer inte får vara tjejer och pojkar inte får vara pojkar!? När jag var tolv mådde jag piss därför att pojkarna sa åt mig att jag var ful. Och därför att ingen lyssnade på min ilska. Jag fick inte vara jag. Nu slog de här ungarna kapitalisterna på käften och tog tillbaka rätten att vara sig själva! Hjälpte deras föräldrar till? Trist att inte alla har såna föräldrar.