onsdag 23 december 2009

Mansnätverket - en viktig del av feminismen

Genom en mindre uppskattad blogg fick jag nys om en desto mer uppskattad nyhet.

I kommentarsfältet här på Ansats har det diskuterats lite smått kring mäns engagemang för jämställdhet, och deras organisatoriska förmåga gällande detta. Well, det verkar (som vi anade) vara på G: Pelle Billing gives you, Mansnätverket! Femton punkter rörande mäns orättvisor står på agendan, som bland annat innehåller krav på delat barnbidrag, en könsneutral lagstiftning och legalisering av surrogatmödraskap.

Jag tycker verkligen att det här är toppen! Men till skillnad från nätverkets grundare, Pelle Billing, så anser jag inte att detta är någon slags motkraft till feminismen - snarare tvärtom. Jag citerar Hanna Fridén (förvisso taget ur sitt sammanhang): "Om du tror på att sociala strukturer existerar, vilket bildar dåliga könsstereotyper och orättvisor, och du är intresserad av att förändra detta - då är du feminist." Alltså: sociala strukturer som leder till diskriminering av såväl kvinnor som män är en högst viktig del av feminismen.

Jag har tidigare skrivit om antifeminister, och att jag kan hålla med om många av deras poänger. Men jag står fortfarande fast vid att det är löjligt att framhäva diskrimineringen av män samtidigt som man så gott som smutskastar kvinnofrågor. En gång för alla: DE HÖR IHOP! Jämställdhet, remember? Jag frågar mig om Pär Ström och gänget tycker att de flesta kvinnofrågor är bullshit, och att det är därför de så barnsligt debatterar mot att dessa frågor kommer upp till ytan?

Anywho, jag tror att mäns närvaro verkligen behövs för att förstärka den feministiska debatten, eftersom det förefaller ganska naturligt att man lättare upptäcker de orättvisor som rör en själv. Och jag hoppas därför att Mansnätverket verkligen kommer att ha fokus på de viktiga frågorna som har presenterats, och inte på att svärta ned och ironisera över de (lika viktiga) frågor som många av oss andra för.

Upp till bevis! Kör hårt.

5 kommentarer:

Klara sa...

läst om det här typ förra veckan, men det föll ur minnet, gött att du skrev om det, fet like! läst om moderatmännen (ganska aktiva på newsmill)?

En annan bra sida är Män för jämställdhet, mfj.se! gotta love those guys faktiskt.

Klara sa...

enlig Annika Marklund är det mfj som startat den här sidan:

http://www.killfragor.se/

Anonym sa...

Klara,
Är MFJ bra anser du!? De har inte rört i en endaste mansfråga under hela sin tid och ändå kallar de sig män för jämställdhet.
Läs gärna detta:
http://aktivarum.wordpress.com/
Så får du upp ögonen för vad dessa figurer står för:-)

Petter sa...

Det jag tycker är tröttsamt är hur såna här initiativ, som vill framhäva jämställdhet jämställdhet jämställdhet, alltid ändå ska känna sig nödgade att positionera sig i ett visst läger. Mansnätverket - av män, för män. De verkar för en bra sak men jag förstår inte varför denna positionering alltjämt ska ske - kön mot kön. Alltid denna reaktion mot en "aggresiv feminism" som knappt finns.

Som du sa på Face, Lina - begreppet feminism har sin historiska grund och har sedan naturligt utvecklats till vad det är i dag (även om det gång på gång missförstås). Och därför tycker jag det är berättigat att kallas just det och ändå innefatta mansfrågor i en lika hög grad som kvinnofrågor. Att försöka skapa någon slags reaktionär "maskuliströrelse" känns som ett meningslöst revirpissande. Svälj stoltheten FFS!

Falskt anklagad sa...

Jämställdhet - ABSOLUT JA!!!

Feminism, nazism, rasbiologi - ABSOLUT NEJ!