torsdag 4 februari 2010

Jämställdhetsbussen

Sedan ett par veckor tillbaka bor jag i Spanien, landet där det billiga rödvinet flödar och siesta är verklighet. Det är också landet där F! har ett systerparti och där statsministern tar jämställdhet på allvar.

Hur som helst, jag kommer med största sannolikhet få anledning att skriva mer ingående om den spanska jämställdhetspolitiken, men det jag tänkte att det här inlägget skulle handla om är "El autobús de la Igualdad" som jag råkade gå förbi häromdagen.


Nu råkade klockan vara rätt sen och bussen var således inte öppen för besökare, men endast en googling senare visade sig mina misstankar stämma: Den blåa bussen åker runt i regionen Castilla y León för att informera och sprida kunskap om jämställdhet, främst riktad till barn och ungdomar.

Åh, detta gör mig bara så glad! En buss för att på ett enkelt och roligt sätt kunna sprida budskapet att alla ska ha samma möjligheter - är det inte helt underbart?

1 kommentar:

Jovimaar sa...

Jo:) /Korea Johan