lördag 13 mars 2010

Brev till Jan

Jag har filat på ett inlägg om kvotering ett bra tag och när jag via tips från vänner på Alliansfritt Sverige fick se nedanstående härligt motiverande youtube-klipp kände jag att det var dags:



Kära Jan Ericson,

Till att börja med: kvinnor är ingen minoritetsgruppering. Jag kan upplysa dig om att vi utgör halva mänskligheten. Således finns alla olika nationaliteter, sexuella läggningar, åldrar samt hårfärger och husdjursägare representerade inom just vår lilla grupp. Jag är glad att vi kunde reda ut det lilla missförståndet.

Vidare; könsrepresentation i bolagsstyrelser är en viktig symbolfråga som handlar om likvärdig tillgång till den ekonomiska makten i samhället. Det håller kanske inte gemene kvinna vaken om nätterna, men det heller är inget lyxproblem. Att andelen kvinnor i styrelserna ligger på knappa 20% (och har gjort så ett tag nu) är inte acceptabelt.

Ett styrelseuppdrag är inte ett jobb man söker, det är något man blir erbjuden. Att "kompetens och individen" skulle stå i centrum när det kommer till rekrytering i dagens läge (som så många kvoteringsmotståndare påstår) är skrattretande, då allt handlar om (manliga) nätverk och att känna rätt person. Kvotering är ett sätt att effektivt bryta detta mönster, eftersom det tvingar rekryterarna att lyfta blicken och verkligen börja leta efter kompetenta personer (något även kvinnorna i näringslivet fattat). Ditt sätt att lägga ansvaret på kvinnorna är klassiskt, men kvotering handlar inte om att kvinnor skulle vara svaga och hjälplösa varelser, utan om att näringslivet är trångsynt och att glastak behöver krossas (helst i går).

Du är rädd att moderata partistyrelsen inte förstår hur brett motståndet till kvotering är i resten av partiet
. Då jag ägnade hela min hösttermin åt att skriva en c-uppsats i statskunskap om just borgerliga argument kring lagstadgad könskvotering till bolagstyrelser, vet jag att du har rätt om det moderata motståndet. Ni, liksom övriga i Alliansen, är alla rörande överens om att kvotering är en oerhörd styggelse som kommer leda till det fria samhällets undergång (-ish). Jag tror däremot att även din partistyrelse är medveten om detta.

Jag skulle bli mycket förvånad om Schlingmans utspel kring lagstadgad kvotering visar sig vara annat än tomma ord i syfte att locka lite kvinnliga väljare (kvinnor är ju som bekant mer rödgröna än någonsin) samt kanske sätta lite lagom press på företagen. Jag har mycket svårt att se kvotering som en del av Alliansens gemensamma politik, både Sabuni och Olofsson är till exempel hårdnackade kvoteringsmotståndare. Schlingmans uttalande känns därför gjort med vetskap om att en kvotering aldrig kommer bli aktuell.

Så Jan, jag tror att du kan pusta ut, sluta oroa dig för den moderata kvoteringspolicyn och bara hålla tummarna för att ni vinner valet. Tyvärr.

MVH /Sömnlös Kvinna

I dagarna har det även uppstått debatt om huruvida ett företag går med högre vinst när könsfördelningen är jämnare. Oavsett vad rapporter och undersökningar säger, vare sig de visar att kvinnor har positiv eller negativ effekt på resultaten, är det min åsikt att detta är fullkomligt irrelevant när det kommer till kvoteringsfrågan, då det ytterst är en fråga om maktfördelning. Resultat går upp och ner, och att detta skulle bero på könsfördelningen i styrelsen är bara ett uttryck för a) särartsfeministiskt tänkande (suck!) eller b) tron på att kvinnor inte har kompetensen ännu. Vilket de har. Basta.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Så himla bra skrivet!