fredag 5 mars 2010

Det här gör mig lyrisk

Många har nog fått nys om fantastiska Rättviseförmedlingen vid det här laget, men säkert långt ifrån alla. Det känns som om det här kan bli något stort, eller hur va? Initiativtagaren Lina Thomsgård har fått med sig drygt 1 800 fans på Facebook efter bara några dagar.

Tanken med det hela? Väldigt simpel. Det finns otaliga områden som är mans- eller för den delen kvinnodominerade. Det har till exempel talats mycket om historieböckernas överdos av män på sistone, vilket Rättviseförmedlingen uppmärksammade; bad folk att leverera tips på historiskt viktiga men i böckerna icke-förekommande kvinnor; lade upp en radda förslag på tillägg på hemsidan. Voilà!
Ytterligare ett exempel: någon eftersökte män som skulle kunna leda lite barnunderhållning. Vederbörande hörde av sig till Rättviseförmedlingen, som i sin tur förmedlade vidare denna önskan till alla Facebookfans.

Det här är ett praktexempel på något enkelt, men ändå så genialt. En slags arbets-/idéförmedling i jämlikhetens namn. Jag bara älskar det. Och klart att du också ska bli ett fan! Jo jag sa klicka på länken rå.

P.S. Om jag hade fått bestämma loggan så hade det även tittat ut en pil från ringen där uppe. Men det är ju jag det...

Inga kommentarer: