lördag 27 mars 2010

Ett fall för Ribbing

Säga vad man vill om Magdalena Ribbing och hennes etikettspalt, men i det här svaret är hon klockren. En kvinna undrar om det verkligen är självklart att mannen ska betala för mat/aktiviteter vid dejter, som hennes väninnor påstår. Ribbing menar att väninnorna:

"är kvar i en smålarvig novellvärld där kvinnor ska "bjudas ut" och "uppvaktas" och inte klarar så värst mycket på egen hand. Det var vanligt förr när kvinnor inte hade egen försörjning och både var och skulle bli beroende av mäns ekonomi. En jämställd kvinna betalar för sig själv (...)"

M-Ribbz i egen hög person

DUH. Det är helt sjukt att det fortfarande finns kvinnor (och män) som tycker att det är mannens sak att stå för notan oavsett omständigheterna. Förekommer det här fortfarande i Sverige i någon större utsträckning? Jag trodde inte det, men jag kanske har misstagit mig. Är det vanligt?

Som Ribbing säger: "moderna kvinnor som vill vara jämställda får sluta bete sig som i en amerikansk teveserie".

Ja, verkligen. Det här är Sverige och det är 2010. Herregud gurlz, hosta upp era stålar med stolthet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle nog hävda att det är mer vanligt än ovanligt att det fortfarande är så. åtminstone verkar det oftast vara så de gånger man hör folk prata om detta.

Linuz Aggeborn sa...

En generationsfråga skulle jag säga. I vår generation känns är det väl inte vanligt? Däremot är jag starkt emot splittade notor av sympati för servitörerna/servitriserna. Man får helt enkelt betala varannan gång om du frågar mig.