onsdag 3 mars 2010

"Grattis" världen - könsstereotyperna lever och frodas

Fenomenet grabbar som svinar, skämtar om sin sexualitet och är allmänt "chill" vad gäller allehanda droger (i teve alltså) är knappast något nytt. Men det är något jag fortfarande stör mig så innerligt på. Har, som sist i ledet, börjat kolla på det gamla "Grattis världen" med Filip och Fredrik. Tycker att det är ett nice program och hela den biten, men kan inte sluta tänka på att om programmet skulle vara med Filippa och Fredrika så skulle det istället sändas på motsvarande "Öppna kanalen", alternativt inte alls. Kanske att ingen ens skulle vilja kolla. Ni tänker att "Jo, det skulle vi visst, det spelar ju ingen roll att dom är killar, vi gillar bara att dom gör sin grej". Men näe, jag är inte så säker på det.

Tänk er att det enda vi ändrar i programmet är Filips och Fredriks kön. Inget annat. Hur många skulle tycka att dom var sköna i klippet här nere? Eller när kameramannen zoomar in deras "ballar"? Eller när dom tävlar i att spotta bajs? Eller bara är allmänt packade? Svaret är troligtvis: inte särskilt många. Filippa och Fredrika skulle nog snarare klassas som jobbiga och äckliga än sköna och frigjorda.


"höhö"


Jag kan tänka mig att typ Carolina Gynning eller Nour El-Refai skulle kunna få publiken med sig på en sådan här grej, men räknas det (i det här fallet)? Dom är ju redan etablerade som två "sköna" tjejer. Killar slår ju igenom med program som "Grattis världen". Jag har för mig att MTV sände ett program motsvarande Jackass fast med tjejer, någon som känner till? Antar att dom bara sände det i en säsong, det floppade ju. Jag minns i alla fall att jag själv tyckte att det var lite löjligt (även om jag göttade mig i att MTV sände det av ovan nämnda anledning). Men there you go liksom, jag själv tyckte att det var löjligt. Hur löjligt är inte det? Skämmes på mig.*

Anyway, är jag ute och cyklar gällande den här grejen? Jag har ju liksom tagit för givet hur en majoritet skulle reagera "ifall att", vilket såklart inte är helt oproblematiskt. Men hur som helst, tycker ni något annat så hit me. Det skulle ju vara oerhört befriande om jag hade fel.


* P.S. Reserverar mig för att jag kanske tyckte att det var löjligt för att det var typ det 10:e programmet i rad där man tävlade om vem som kunde äta mest pubeshår. Inte? Nehe.

3 kommentarer:

Artemis sa...

Kan bara hålla med dig (tyvärr). Är också less på att se killar hålla på som apor på tv (men det brukar inte blir så länge, jag byter kanal rätt fort)
Nej, tjejer ska vara o r d e n t l i g a vad det än betyder, annars får de inte vara med och leka.
*suckar*...

Lina Eriksson sa...

eller hur, tyvärr! jag kan iofs tänka mig att en tjej skulle kunna få vara med i det här programmet. dock som sidekick eller liknande, nån som dom kör med lite, och vars uppgift är att langa kommentarer som "vad håller ni på med killar? lägg av och fjanta er nuu"

Orion sa...

Ett första steg är ju i alla fall att försöka, F&F första program "Ursäkta röran (vi bygger om)" blev ju så bespottat av media och folk i allmänhet att det fick läggas ner efter 4 avsnitt, så nog är det tufft för män också, men det handlar varken i detta fall eller för tjejer om deras kön, utan om att de gör något kontroversiellt, sen gäller det bara att fortsätta och inte ge upp och skylla på könet, F&F är än idag väldigt hatade av många, det gäller bara att skita i vad andra tycker, så länge det finns tillräckligt många som gillar det så kommer tv-bolagen ge dem mer tid i tv-rutan...