måndag 8 mars 2010

Land of confusion

Ja, jag lyssnar på Genesis. Men desto viktigare - Sverige verkar ju onekligen vara förvirrat i dag. Är det okej att gratulera på Internationella kvinnodagen eller inte?

Moderaternas Twitter, där man gratulerar "alla kvinnor" på Internationella kvinnodagen, har utlöst raseriutbrott på bloggar här, här och här. För att nämna ett fåtal. Moderaten Lorri Mortensen Mates uttrycker sig dessutom som följer, i ett inlägg på Moderatnytt:

"I många länder uppvaktar männen sin kvinna extra på Internationella kvinnodagen. Det är något stort och betydelsefullt och man vill visa att man respekterar [kvinnor]."

Det här uttalandet (och hela blogginlägget för den delen) är ju helt "sinnes" på flera olika sätt. Att män ska uppvakta kvinnor, och dessutom sina kvinnor, med blommor är bara way too ironiskt och förminskar verkligen meningen med den här dagen. Jag håller med Lisa Förare Winbladh om att Internationella kvinnodagen knappast är någon jävla Mors dag. Det är ingen dag att gratulera kvinnor för att de är just kvinnor.

Att däremot gratulera de personer och grupper som kämpar för kvinnors sak tycker jag är något som nästan hör den här dagen till. En uppmuntran att fortsätta kämpa. Det, i kombination med att uppmärksamma att vi har oerhört mycket kvar att göra, som Hanna Fridén skriver. Det behövs (sorgligt nog) en särskild dag för att informera om de orättvisor som världens kvinnor står inför, framför allt med tanke på hur dessa frågor ofta kommer i skymundan resterande 364 dagar.

Men som tur är finns det människor som uppmärksammar dessa frågor året om. Och jag vill med detta inlägg gratulera alla er som inte ger upp kampen - er insats gör skillnad. Så grattis, och fortsätt för guds skull med det ni gör!

3 kommentarer:

Klara sa...

Grett inlägg! Har också funderat på det där, skrattade högt när jag läste liknelsen "att gratta en kvinna 8e mars är som att gratta en hiv-smittad på aids-dagen".

Jag kan dock inte bli så upprörd över en gratulation, på något sätt känns det alldeles för harmlöst, iaf de gånger det har hänt mig (t ex i dag i skolan då jag blev grattad av en norrman). jag tar det mer som ett allmänt erkännande, en "hurra för kvinnorna"-gratulation, typ.

Catharina sa...

Jag tänkte också på det igår och hittade en fett korkad idé på nätet: italienska trenitalia (deras SJ) delade ut choklad och mimosor till att kvinnor i första klass dagen till ära för att fira att de är kvinnor (och åker första klass)! Värd idé.

Lina Eriksson sa...

@Klanno: Jag skulle nog inte bli upprörd om en enskild person skulle gratulera mig (även om jag skulle se det som oerhört konstigt). Men när politiska partier börjar se Internationella kvinnodagen som ett tillfälle att gratulera kvinnan för att hon är kvinna är jag rädd att den viktiga aspekten av den här dagen kommer att gå smått förlorad.

@Catta: Bör man bli förvånad att det är så det går till i Italien? Berlusconi ba: kvinnor är min favoritsysselsättning, det här ska firas!