fredag 23 april 2010

Tänk om tänk rätt (eller: Ta dig samman Vickan!)

Brudöverlämning. Ni kan inte ana hur många gånger jag börjat skriva ett inlägg om denna puckade företeelse som jag av någon anledning blivit besatt av, men det har liksom aldrig blivit bra. Tur (?) då att det läcker ut att Victoria vill att pappa Kungen ska leda henne nedför altaret och att det tar någorlunda hus i helvete – inte minst i kommentarsfälten.

Det går inte att komma ifrån att bröllop är fyllda med ritualer vars ursprung onekligen kan problematiseras ur ett jämställdhetsperspektiv. Tagandet av brudgummens efternamn, den vita brudklänningen (som dock inte bara symboliserade oskuld utan även rikedom), morgongåvan.. Jag kan nog i princip argumentera för att alla dessa numera har tappat mycket av sin traditionella betydelse, speciellt eftersom de flesta av dem har förändrats och utvidgats till att inte vara så strikt könsbundna (brudklänningen är väl kanske lite på gränsen, men låt gå).

Men så har vi det här med brudöverlämning. GAAAAH! Det trycker på alla mina knappar samtidigt. Det är en så oerhört konkret handling, som dessutom inte verkar kunna bli könsneutral, att jag inte förstår hur det någonsin skulle kunna vara något annat än en symbol för omyndighet (i samma kategori: att be om fadern om lov för dotterns hand). Vad skulle det i så fall vara? Om någon kan ge mig ett tillfredsställande svar på den frågan så vore jag evigt tacksam. Och det blir tydligen allt vanligare. Vad är det som händer?

Att överlämnas eller inte, det är frågan...

På ett plan kan jag förstå att blivande brudar tycker det är mysigt att gå med sin pappa. Det är nog ungefär som Pelle Billing skriver här; man känner sig speciell, värdefull. Det är lite som när någon håller upp dörren eller drar ut stolen för en, man känner sig omhändertagen och uppmärksammad. Ett annat argument som ofta förs fram på diverse bröllopsforum (ja, jag har undersökt den här frågan kanske lite väl grundligt) är att man ”älskar sin pappa” och vill "visa sin uppskattning för honom".* Man kan väl vara en independent woman ändå, eller? En överlämning definierar väl inte hur självständig man är?

Nej, du blir självklart inte fråntagen alla dina moderna rättigheter eller din tankeförmåga om du blir överlämnad. Men du sänder definitivt ut signaler om att du tycker att det är lite mysigt att återkoppla till tider då kvinnan sågs som en omyndig bytesvara. Hur intelligent är det? Och även om man bortser från sedens patriarkala rötter (och egentliga innebörd) så är dessutom brudöverlämningens moderna budskap att bruden är Kvinnan, ni vet, Den Speciella, Gåvan. Hate to be the one to break it to you ladies, men som ett kollektiv är vi inte mer speciella eller underbara än männen, även om det kan vara en lockande tanke. Det är bara ännu ett sätt att öka distansen mellan kvinna och norm, inte speciellt lyckat i ett längre perspektiv.

Folk är såklart fria att organisera sina kyrkliga bröllop efter smak och tycke, så länge trossamfundet är med på noterna (*håller tummarna för att Svenska kyrkan ska sätta ner foten ordentligt*). MEN. Ett blivande statsöverhuvuds bröllop är faktiskt inte den fria viljans högborg. Victoria får inte gifta sig med vem hon vill. Hon får heller inte gifta sig borgligt eller katolskt. Jag skulle bli mycket förvånad om hennes bröllop inte var ganska strikt reglerat utifrån övriga svenska traditioner. Varför ska Victoria då inte följa den svenska kyrkliga ordningen där brudparet går fram tillsammans som en stark symbol för den fria viljan? Är inte det något man vill förmedla till alla de miljoner åskådare som kommer följa spektaklet (undertecknad inkluderad)?

Jag tycker personligen att traditionsargumentet är relativt värdelöst i vanliga fall, precis som att traditioner inte kan ifrågasättas. Men då hela monarkins existens försvaras med att det är viktigt att bevara det svenska kulturarvet (som i det här fallet råkar vara ett jämställt sådant, det vill säga en tradition värd att upprätthålla), så kan man ju tycka att det blir att ta ett steg tillbaka. **

Hur som helst, tradition eller ej, det finns ingenting bra med brudöverlämning. Det framställs som en "kärleksfull och mysig grej", men är egentligen en vedervärdig företeelse som borde förpassats till historiens skräphög för länge sedan.

Vickan, girl - you know it’s true. Vägra brudöverlämning!


*Att de flesta döttrar älskar sin pappa är det väl ingen som tvivlar på, men är brudöverlämning verkligen det enda sättet att visa honom detta på? Älskar inte brudar som går själva nedför altaret sina pappor? Vad har pappan ens med bröllopsceremonin att göra? Bjud honom på middag eller något. Jeeeez.

** Jag vet inte så mycket om huruvida brudöverlämning är en specifikt kunglig tradition, men då Kungen och Silvia gick uppför altaret tillsammans drar jag slutsatsen att den inte är alltför benhård.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Klaras Salamanca-Paola sa...

Haha, Klara du kommer döda mig nu, min stora bröllopsdröm har alltid varit att bli överlämnad av min pappa ;) min ursäkt får väl vara att jag är halvkatolik och att det är tradition där iaf.. Fast du känner ju mig vid dethär laget och blir väl inte så förvånad längre :)

Förresten: Vilken proffsig blogg ni har, hade inte fattat att du skrev på en! Även om jag kanske inte håller med om exakt allt då vilket du förstått efter våra diskussioner här i Salamanca:)

Puss o kram från din Salamanca-Paola som jag vet att du ibland vill klösa för mina motsatta åsikter :)

Sofia sa...

Och när till och med kyrkan förra veckan gick ut i pressen och kritisterade att kungis skulle eskortera vickan till altaret med hänvisning till jämställdhet och kvinnans oberoende osv - då kanske det är dags för familjen Bernadotte att tänka ett extra varv runt sina traditioner. "Mer konservativ än kyrkan" kanske inte så hett att ha i CV

Anonym sa...

Viktoria bör inte ledas fram till altaret av kungen vi lever väl på 2000- talet.Även om kungen verkar leva på 1800-talet så konservativ och sur som han är i utlåtanden och på bilder i tidningar skärpning familjen Bernadotte.