lördag 15 maj 2010

Om den tvättäkta modebloggarstämpeln

Det här har jag länge tänkt skriva om, men det har liksom inte blivit av. För mig är bimbo-/modebloggarstämpeln ett så stort ämne att det känns som om var jag än börjar, så gör jag det i fel ände. Men låt oss göra ett litet försök.


För ett tag sen kollade jag på Debatt, när det handlade om SVT:s rapportering av det kungliga bröllopet. Ebba von Sydow var givetvis med, då hon är informationsansvarig från SVT:s sida. Inte helt oväntat blir första kommentaren om henne någonting i stil med att hon är modebloggare och att programmet givetvis bara kommer att handla om en massa klänningar och tårtor. Man struntar helt i att hon är en otroligt driven människa och framgångsrik journalist. Istället får hon stämpeln "modebloggare", som något slags försök till att påvisa okunskap hos henne. För det första har jag aldrig förstått mig på folk som nedvärderar andra bara för att de har ett intresse för mode. Och för det andra så blir jag fruktansvärt arg över att modeintresset ofta övertolkas på så vis att det i betraktarens öga får överskugga alla andra erfarenheter och egenskaper som en person har. Än en gång, som ett tecken på att det "säger allt om en person" att denne är/har varit modebloggare. Vissa vill liksom sätta "blåst" på andra sidan likhetstecknet oavsett situation.

Det här får mig att tänka på boken F-ordet, där Maria Niemi har bidragit med en text om femme-aktivism, alltså feminister som kämpar för att klassiskt feminina/vågade/tjejiga/slampiga klädstilar inte ska kopplas samman med ointelligens. Hon berättar om en vän (som jag tror var doktor inom ett ämne som jag tyvärr inte minns) som hade gjort det till sin grej att gå på föreläsningar iklädd den typiska "bimbo-looken" och ställa smarta frågor som fick alla i publiken att vända sig om. Hon framkallade ungefär reaktioner som: "ojoj, där ser man, hon kunde minsann, det hade man inte väntat sig, höhö". Ser man ut på ett visst sätt så förväntar sig folk att man också är på ett visst sätt.

Missförstå mig inte, jag kan också reagera på det viset. Men givetvis skäms jag oerhört mycket när det händer. Dvs: tänker jag efter så vet jag att det är jag som är den blåsta i situationen. Jag vill alltså inte klanka ner på någon som spontant råkar reagera på ett visst sätt men som sedan inser sitt misstag. Alla har vi fördomar. Men när man inte inser sin enfaldighet eller ens försöker tänka efter, då blir jag jävligt förbannad. Som i fallet med Ebba von Sydow (gawd, hon har fått utstå mycket oberättigad skit alltså).

I går kollade jag på ett annat avsnitt av Debatt, som handlade om klassamhället. Blondinbella/Isabella Löwengrip var med i egenskap av entreprenör och politiskt aktiv. Baserat på prestation i programmet skulle jag vilja påstå att hon var en av få som förtjänade att bemötas med värdighet, och ändå verkar det som om Åsa Linderborg (kulturchef på Aftonbladet och medverkande i programmet) är totalt inställd på att nedvärdera henne. Och detta är inget annat än spekulationer men jag anar att det kan ha att göra med en viss bimbo-/modebloggarstämpel. När Isabella säger att pengar är en av drivkrafterna för henne, som motiverar henne att starta nya företag, vilket indirekt leder till att hon kan anställa nya människor, så kommer Åsa med den extremt skrattretande kommentaren: men då utnyttjar du ju dessa människor. Isabella: nej, jag ger dem jobb. [lite kort bollande fram och tillbaka] Åsa: ehhm, apropå det där andra vi pratade om.... (something like that). Uppenbart att hon inte ville spinna vidare på den frågan, liksom. Men varför reagerade hon på den från första början, kan man undra.

Okej, det där sista var möjligtvis lite off topic. Fast ändå inte. Poängen är den att tjejer som Isabella Löwengrip, Ebba von Sydow och (hundra?)tusentals andra icke-kända individer så otroligt lätt får en stämpel på sig på grund av utseende och/eller intresse för mode. Man förväntar sig inte att de ska vara smarta, drivna, kunniga. Man förväntar sig "den gulliga tjejen som förvisso kan en massa mode, men inget annat". Och man behandlar dem därefter. Det hela är så fruktansvärt löjligt.

1 kommentar:

Artemis sa...

Det är klart de är smarta, annars skulle de inte lyckas med sina bloggar så mycket som de faktiskt gör.
Men jag tycker inte de vinner publiken i egenskap av en smart person utan just genom utseendet och allt kring det. Vilket är helt ok så klart men min poäng är att de försöker inte framhäva sin hjärna i första hand för de är smarta nog att veta att de kommer längre genom utseendet.